Monday 13 June 2016

CHINA OVERSEAS INVESTMENT UNION ( COIU ) LANTIK JMM SEBAGAI PERUNDING DAGANGAN CHINA-MALAYSIA

Kunjungan kerja rasmi Presiden Jaringan Melayu Malaysia ( JMM ) , Azwanddin Hamzah selama 7 hari ke Beijing, China bermula 8 Jun lalu akhirnya telah memberikan kejayaan penuh bermakna untuk negara khasnya hubungan perniagaan serta ekonomi Malaysia-China.
China Overseas Investment Union ( COIU ) yang berpengkalan di Beijing melalui Presiden Eksekutifnya, Marshall Zheng Shiau telah melantik JMM sebagai satu kumpulan perunding kepada kerajaan China bagi usaha kemasukan pelabur menjalankan perniagaan di China. Ia mengambil kira kekuatan komunikasi yang telah terjalin sejak beberapa tahun lalu oleh JMM yang memudahkan segala permasalahan komunikasi antara dua negara.
COIU juga telah mengiktiraf JMM sebagai sebuah entiti yang mampu membawa masuk Syarikat Bumiputera khususnya dari Small Medium Enterprenuer ( SME ) di Malaysia untuk datang serta membuat pelaburan di China.
Presiden Eksekutif China Overseas Investment Union ( COIU ), Marshall Zheng Shuai ( kanan) bersalaman dengan Presiden Jaringan Melayu Malaysia,( JMM ) Azwanddin Hamzah (kiri) selepas pertemuan sidang perjanjian usahasama  di Beijing, China pada 11 hb Jun 2016.
Memandangkan COIU adalah penganjur Forum Ekonomi asing setiap tahun yang juga merancang serta memberi kaunseling kepada pelabur asing dari 120 negara termasuk Amerika Syarikat, Rusia, Perancis, Kanada, Australia serta Korea Selatan maka peluang yang ada ini harus digunakan sepenuhnya bagi menaiktaraf serta membina jaringan perdagangan di China.
Ianya merupakan satu lagi kerjasama ekonomi antara kedua negara iaitu Malaysia Dan China. Antara lain pertemuan perbincangan tersebut termasuklah pinjaman modal kepada pelabur, peniaga serta bantuan dana kepada usahawan yang ingin mencuba meluaskan pelaburan serta perniagaan di China. Usaha yang dilakukan oleh JMM dan COIU ini sudah pasti membuka ruang dan peluang bàru khasnya kepada dagangan ekonomi Malaysia-China.
COIU yang merupakan kesatuan yang terbesar dan berpengaruh di China telah bersetuju untuk menjalinkan  rangkaian bersama JMM yang merupakan satu Pertubuhan Bukan Kerajaan ( NGO ) yang mencetuskan hubungan ekonomi dan diplomatik ini yang mana peranan JMM juga merupakan pihak perantaraan dari segi pelaburan serta komunikasi antara kedua negara.
Negara China juga mempunyai kepentingan kerjasama dengan Malaysia, kedudukan strategik serta peluang pelaburan syarikat di Malaysia adalah yang ditunggu tunggu demia mengeratkan hubungan ekonomi secara tradisi sejak zaman pemerintahan bekas Perdana Menteri, Tun Abdul Razak lagi.

1 comment: